Rådhus-teppene i spill
Leder St. Hallvard 4/2025.
Det er i år 75 år siden åpningen av Oslo rådhus. Åpningen i mai 1950 ble foretatt av kong Haakon, og 75-årsjubileet ble feiret gjennom hele dagen den 15. mai i år, på St. Hallvards-dag, som også er blitt kalt Oslo-dagen.
Ett av innslagene var imidlertid blitt avlyst noen uker tidligere. Det var planlagt en mottakelse for å markere at de tre Oslo-teppene i Rådhusets festgalleri skulle fjernes for godt og erstattes av et samisk kunstverk. Konkurransen for det nye verket var allerede utlyst. Teppene var gitt som gave til byens 900-årsjubileum, og det omfattende arbeidet med gaven var påbegynt allerede før andre verdenskrig. Donator var Selskabet for Oslo Byes Vel med dets utrettelige sekretær Arno Berg i spissen. Hovedteppet var et resultat av to store konkurranse-utlysninger, den siste i 1946 da krigsårene forsinket oppfølgingen av den første konkurransen. I juryen satt fremtredende representanter for norsk kunstliv som Jens Thiis, Thor B. Kielland og rådhusarkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson. Axel Revold som sto bak freskene i Festgalleriet var rådgiver. Vinneren ble billed- kunstneren Kåre Jonsborg, og det var billedveversken Else Halling som hadde ansvaret for utførelsen. Hun sa om Jonsborg at landet endelig hadde fått en billedkunstner som kunne «tenke, dikte og tegne for billedvev».
Teppet fikk en strålende mottakelse av kritikerne i inn- og utland. Kunstneren Håkon Stenstadvold, som selv hadde deltatt i konkurransen, skrev blant annet i en lang artikkel i Aftenposten: «Det er et storverk denne mannen har gjort».
Oslo Byes Vel ble invitert til Rådhuset på senvinteren i år for å bli orientert om saken, både om beslutningen å fjerne teppene, konkurranse-utlysningen for det samiske kunstverket og mottakelsen i Rådhuset for å markere det hele. Familien Jonsborg fikk ved en tilfeldighet vite om saken gjennom et oppslag i lokalavisen på Jonsborg- familiens hjemtrakter.
Allerede etter noen tiår var teppene preget av falming på grunn av manglende solskjerming, noe spesielt kunstneren var lei seg for. Falmingen og fargetapet er hovedargumentet for at teppene nå bør fjernes.
Gjennom kontakt mellom Jonsborg-familien og Oslo Byes Vel er det nå fremmet et forslag for politisk og administrativ ledelse i Oslo kommune, Kulturetaten og Byantikvaren om at teppene bør veves på nytt etter de originale kartongene som befinner seg i førsteklasses konserveringstilstand i Nasjonalmuseet. Teknisk er prosjektet fullt gjennomførbart, finansielt er det innenfor rimelige rammer den historiske betydningen tatt i betraktning, og det er vevemiljøer som er interessert i oppdraget.
Konkurransen om et samisk kunstverk ble satt på vent tidligere i år og «gravøl-mottakelsen» 15. mai ble avlyst. Dette vitner om ansvarlighet og forståelse i Oslos ledelse som vi håper skal bringe oss helt frem til ny veving av teppene. Det er viktig at monumentalbygget Oslo rådhus også skal kunne oppleves av kommende generasjoner som det totalkunstverket det har vært siden 1950.
Teppene i Festgalleriet i november 2025. Foto: Oslo Byes Vel